Ač se prodej nemovitosti na první pohled může zdát jako velmi jednoduchá věc, tak opak je pravdou. Při úspěšném prodeji je potřebné projít si mnoha úskalími a jedním z nich je velmi podceňovaná věc, kterou je hned na počátku příprava nemovitosti na prodej. První dojem totiž uděláte opravdu jen jednou. Platí pravidlo, že prvních 30 sekund rozhodne o úspěchu prodeje vaší nemovitosti. Lidé se v první fázi rozhodují na základě emocí a tak pokud bude vaše nemovitost na první pohled atraktivní a zaujme, máte částečně vyhráno a máte šanci s takovým potenciálním klientem dále rozvíjet vaši nabídku. Tou základní věcí, kterou můžete vy jako majitelé nemovitosti pro úspěšný prodej nemovitosti je skutečnost, že můžete nemovitost na prodej co nejlépe připravit, aby následně mohla vzniknout špičková foto a video prezentace. Těmito kroky zaujmete více lidí kteří se přijdou podívat a právě díky tomu máte na půl vyhráno. Čím více lidí se přijde na vaši nemovitost podívat, tím zvyšujete pravděpodobnost jejích prodeje v požadovaném čase a za vyšší prodejní cenu.
Ať už se Vám jedná o prodej nebo pronájem rodinného domu, bytu nebo zahrady, následující doporučení a tipy by měly proces prodeje/pronájmu co nejvíce zefektivnit.
Pojďme si v krátkosti říci nejdůležitější „prodejní vychytávky“ pro jednotlivé typy nemovitostí.
Prodej/pronájem bytu, rodinného domu
Při přípravě nemovitosti obecně se zaměřte na základní prvky každé části vaší nemovitosti.
Místnosti by měly být uklizené a působit prostorným dojmem. Může se samozřejmě stát, že v den přípravy u Vás nastala nějaká krizová situace (manželka začala předčasně rodit, děti zlikvidovaly sousedovi skleník, pes se dostal přes plot a způsobil obecné ohrožení), která sice může někoho pobavit, nicméně těžko kvůli ní budou zájemci tolerovat např. rozestlanou postel, oblečení poházené po zemi, zbytky zubní pasty na umyvadle….
Nyní pár konkrétních typů k jednotlivým místnostem Vaší nemovitosti:
Kuchyň
Čistý dřez, sporák a vestavěné spotřebiče (i zevnitř!) by měly být samozřejmostí, málokterého zájemce nadchne pohled na vodovodní baterii pokrytou letitými nánosy vodního kamene, znečištěný sporák, nebo lednička, popř. myčka nádobí, jejichž otevření a následný čichový vjem má za následek hlubokou mdlobu kupujících.
Pracovní plochu kuchyňské linky doporučujeme vyklidit – chcete přece kupujícím předvést prostor, který budou mít k dispozici, a ne plochu a rozměrech 10×10 cm, která vznikla v důsledku pořízení kávovaru, kuchyňského robota, topinkovače……
Koupelna, wc
Mnohým z nás přijdou poněkud přitažené za vlasy televizní reklamy na koupelny a toalety, které září až oči přecházejí, nicméně vězte, že alespoň částečný „lesk jako blesk“ bude na kupující působit daleko lépe než např. umyvadlo, u kterého není jasná jeho původní barva, zrcadlo, které Vám nejen neřekne, kdo je nejkrásnější, ale které vám neřekne zhola nic, o nevyčištěné toaletě nemluvě…
V případě, že koupelnu využíváte k sušení prádla, vyvarujte se, prosím, jeho prezentace kupujícím, rovněž tak kupující pravděpodobně neocení zjištění, kolik lahviček se vejde na vanu a umyvadlo.
Všeobecně
I když je valná část naší populace kuřácká, nemůžete spoléhat na to, že zrovna Vaši kupující budou s Vámi (byť pasivně) tuto vášeň sdílet. Je dobré dům/byt důkladně vyvětrat a provonět, spousta potenciálních zájemců dá hodně na první dojmy a pocity z prohlížené nemovitosti.
Rovněž tak ne každý kupující musí být nadšen z toho, že právě Vy jste vášnivým kynologem a Vaši domácnost s Vámi sdílí jeden či více psů. Máte-li nahlášenou prohlídku, dopřejte svému pejskovi klid a vezměte jej raději na procházku; zamezíte nervozitě psa z cizích lidí v jeho teritoriu a kupujícím naopak umožníte ničím nerušenou prohlídku.
Uvědomte si, prosím, že Vaši nemovitost prodáváte se vším všudy, že Vámi nabízené prostory dotváří i např. pěkný výhled, bezprostřední okolí… Disponujete-li hezkým výhledem z oken, roztáhněte před denní prohlídkou záclony, předveďte kupujícím, na co se budou moci dívat. Umytá okna (popř. žaluzie) by měla být samozřejmostí, málokdo ocení např. výhled na horu Říp, bude-li ji hledat mezi šmouhami na skle a vrstvou prachu na žaluziích.
Pokud bude prohlídka probíhat ve večerních hodinách, atmosféru příjemného a útulného domova navodíte jednoduše tím, že před prohlídkou rozsvítíte všechna světla.
Náleží-li k Vámi nabízené nemovitosti i zatravněné plochy, kupující jistě ocení pohled na upravenou zahradu.
Poněkud opomíjenou záležitostí bývá vymalování prodávané nemovitosti. Na základě našich dlouholetých zkušeností rozhodně doporučujeme vymalovat, věřte, že zrovna tahle investice bude v případě úspěšného prodeje patřit k těm vratným…
Záleží samozřejmě na tom, v jakém stupni opotřebení se zdi Vaší nemovitosti nacházejí. Pokud je pro Vás představa malování před prodejem zcela nereálná, zajistěte alespoň, že kupující nebudou během prohlídky nuceni odstraňovat si z hlavy pavučiny vlající od stropu, popř. že nebudou atakováni samotnými pavouky
Prodej/pronájem zahrady, pozemku
Pro případ prodeje nebo pronájmu Vaší zahrady máme jediné doporučení: sekat, sekat, sekat Kupující těžko ocení (dle Vašich slov) krásnou a prostornou zahradu, jejíž krása a prostornost je však pro všechny (kromě Vás) umně skryta pod natolik bujnou vegetací, že pořádně není poznat, zda tohle je ještě Vaše nebo už sousedovo.
Věříme, že tahle doporučení nebudete brát jako nějaké „úkoly navíc“, vězte, že mě vede snaha o maximální podporu při prodeji Vaší nemovitosti. Díky dlouholetým zkušenostem velmi dobře vím, že řádně připravenou nemovitost lze prodat za kratší dobu a co možná nejvyšší částku.
Přeji úspěšný prodej!
Jiří Šimon
tel.: 602 30 40 70
email: jirisimon@jirisimon.cz
www.jirisimon.cz